Prozraďte nám, jak vůbec nápad na ražbu z kilogramu stříbra vznikl.
Dalo by se říct, že od nápadu k výsledné realizaci vedla přibližně rok trvající cesta. Někdy v dubnu 2024 jsme se se zástupci Bohemia mincovny a Tatra mincovny začali bavit o tom, že bychom chtěli vytvořit důstojnou připomínku 80. výročí konce druhé světové války, které se bude slavit 8. května 2025. V tu dobu jsme ještě vůbec neuvažovali o tom, že by šlo o masivní ražbu z kilogramu stříbra, z diskuze ovšem vyplynulo, že by bylo skvělé důstojným způsobem uctít všechny Čechoslováky, kteří se postavili nacistické zvůli.
Ale Československo přece proti Německu nebojovalo.
To je sice pravda, otevřenou válku československá armáda proti Němcům nevedla, ale mnoho statečných Čechoslováků se zapojilo do odboje, ať už přímo na území Protektorátu Čechy a Morava či Slovenského štátu, tak i v zahraničí. A tímto směrem se ubíralo naše další uvažování. Vybrali jsme šest událostí, které považujeme za největší milníky československého protinacistického odboje, a ty jsme se rozhodli zpracovat do sádrových modelů.
Řeknete nám, které to byly?
Jistě. Začnu domácím odbojem, který se začal formovat prakticky ihned po obsazení Československa v březnu 1939. Už 28. října téhož roku se mu povedlo zorganizovat jednu z největších protinacistických demonstrací v tehdejší Evropě. Na ražbě je toto téma zastoupeno portrétem Jana Opletala, který zemřel na následky zranění utrpěného během demonstrace, a reprodukcí vyhlášky o uzavření českých vysokých škol. Záminkou k této represivní akci nacistických bezpečnostních orgánů byla právě účast studentů na demonstracích.
Domácí odboj dále zastupují dvě události z posledních let války. První je Slovenské národní povstání, velká odbojová akce ze srpna 1944, která i přes svůj neúspěch patří k největším ozbrojeným vystoupením proti nacismu v Evropě. Tento motiv je reprezentován bojovým výjevem se třemi ozbrojenými povstalci, znakem Slovenského povstaleckého letectva a ukořistěnou stíhačkou Messerschmitt, která patřila do jeho letky.
Druhou, a dalo by se říct nejdůležitější událostí je květnové povstání českého lidu, které vyvrcholilo 5. až 9. května 1945 v Praze, kde se sváděly nejurputnější boje, při nichž padly 2–3 tisíce lidí. Statečné barikádníky jsme zakomponovali i do našeho motivu. Na pozadí jsou pak věže Týnského chrámu na pražském Staroměstském náměstí zahalené dýmem z hořící Staroměstské radnice.
Skvěle. A jaké motivy jste vybrali jako reprezentanty odboje zahraničního?
Jednoznačně jsme se shodli na československých letcích v RAF, kteří se vyznamenali v bitvě o Británii, jež byla jednou z velkých událostí celé války. Motiv kombinuje znak 310. československé stíhací perutě, která vznikla v rámci RAF v roce 1940 jako první, spolu s ikonickým stíhacím letounem Supermarine Spitfire. Nesmí chybět portrét armádního generála Karla Janouška, který zformování československých perutí v RAF organizoval. Je to jediný Čechoslovák, který získal hodnost leteckého maršála RAF.
Součástí britské armády byly i takzvané „pouštní krysy“, prapor složený z Čechů a Slováků, který se dlouhé měsíce podílel na obraně strategického severoafrického přístavu Tobruk. Motiv znázorňuje dva statečné obránce v typických pouštních uniformách, portrét jejich velitele, generála Karla Klapálka, a vyznamenání Africká hvězda, které bylo „krysám od Tobruku“ za jejich statečnost udělováno.
A pak tady máme úspěšnou diverzní akci výsadkářů operace Anthropoid, kteří 27. května 1942 spáchali atentát na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha. Tomuto motivu dominují portréty Jozefa Gabčíka a Jana Kubiše. Doplňuje je leták vydaný K. H. Frankem nabízející vysokou odměnu za dopadení atentátníků, ke kterému bohužel nakonec došlo. Nicméně tato akce naplánovaná československým exilovým vedením v Londýně měla velký ohlas za hranicemi a ukázala, že se Čechoslováci s nacistickou okupací nesmířili.
Klikněte na obrázek a prohlédněte si všechny detaily výroční ražby Osvobození Československa – 80 let.
Takže koncept a nápady na jednotlivé motivy máme, ale jak jste pokračovali dál?
Bylo třeba připravit finální návrhy jednotlivých motivů jako podklady pro modelaci. S tím nám v tomto případě pomohlo naše grafické studio. Následně začala práce pro medailérku Petru Lamačovou-Čánskou. Petra je absolventkou Akademie výtvarných umění a kromě pedagogické činnosti na Střední uměleckoprůmyslové a Vyšší odborné škole v Jablonci nad Nisou má za sebou řadu zdařilých realizací. Jsem velmi rád, že se do tohoto projektu zapojila a otiskla svůj osobitý rukopis do sádrových modelů. A pak přišel ten moment… Když jsme viděli hotové sádrové modely jednotlivých motivů, vznikl nápad spojit je do jedné velké koláže a otisknout je do opravdu velkého formátu, který si nepochybně zaslouží.
Takže až v tu chvíli se rozhodlo o ražbě z kilogramu stříbra?
Ano, přesně tak. Věděli jsme, že tato specifikace nám svým velkorysým průměrem 100 mm umožní nechat dokonale vyznít všem detailům jednotlivých motivů.
Dobře. Ale jak jste toho dosáhli?
Nejdříve jsem vytvořil 2D návrh celé koláže, ve kterém jsem jednotlivé motivy chronologicky seřadil. Pokud si na ražbě jednotlivé výjevy prohlížíte ve směru hodinových ručiček, dá se říct, že přeneseně procházíte „cestu ke svobodě“, kterou naši předkové v průběhu šesti let trvání druhé světové války absolvovali v reálu.
A jaký byl další postup po odsouhlasení návrhu?
V tuto chvíli přišly na řadu moderní technologie. Všechny sádrové modely jsme nechali na 3D skeneru naskenovat a náš technologický guru, Karel Plíva, je na základě mého návrhu „pospojoval“ dohromady.
Zní to jednoduše…
Ano, zní to jednoduše, ale je to mravenčí práce. Některé části bylo potřeba „oříznout“, aby zapadly do celkové kompozice. To zas takový problém není, ale jinde se naopak musely některé části digitálně domodelovat. Dále srovnat výšky jednotlivých reliéfů, vše doladit s ohledem na „tečení materiálu“…
Tečení materiálu? Co to znamená?
Jde o to, aby se při samotné ražbě, která probíhá pod velkým tlakem, materiál dostal, takzvaně „dotekl“, do všech míst a vytvořil tak veškeré detaily motivu. Zkrátka jde o to, zajistit, aby byla medaile či mince „vyrobitelná“. Vyžaduje to opravdu hlubokou znalost technologie ražby a zároveň samozřejmě znalost počítačové 3D technologie. Jsem rád, že v našem týmu máme odborníka, který toto know-how má.
Nebojíte se, že do budoucna počítačová 3D modelace nahradí klasickou medailérskou modelaci sádrových modelů.
Jak se říká, pokrok nezastavíš, a pravdou je, že počítačová 3D modelace se v medailérství prosazuje čím dál víc. Neobávám se ale, že by klasickou modelaci do sádry zcela nahradila. Přinejmenším jedinečný rukopis medailéra počítač jednoduše nenahradí. Ostatně i v tomto případě je krásně vidět, jak se obě cesty mohou doplňovat a spojovat přínosy každé z nich ve vzájemné synergii.
Dobře. Vraťme se tedy k naší ražbě. Máme tedy zvolenou specifikaci výsledného produktu a máme 3D model. Co následuje?
3D model je odeslán do mincovny, kde fundovaní odborníci připraví vše potřebné pro samotnou ražbu. Na základě 3D modelu vyrobí kovová razidla pro obě strany ražby a připraví tzv. střížky, což jsou polotovary pro ražbu ze zvoleného materiálu a v určené specifikaci, v našem případě tedy z jednoho kilogramu ryzího stříbra.
Zmínil jste „obě strany ražby“. Zatím jsme se zabývali popisem jen jedné strany. Co je vlastně na té druhé?
Razidlo pro druhou stranu bylo vyrobeno přímo ze sádrového modelu opět od Petry Lamačové-Čánské. Znázorňuje českého lva se slovenským znakem na hrudi, který trhá hákový kříž jako symbol československého protifašistického odboje. Lev je obkroužen stylizovanými vavřínovými listy, které symbolizují vítězství nad fašismem. V horní části najdeme v pavéze umístěné letopočty 1939–1945 vymezující šest let, po které druhá světová válka trvala.
Máme tedy obě razidla i střížky…
A pak už následuje ražba zkušebního exempláře.
To musí být velká událost…
To rozhodně je! Když jsme obdrželi první vzorek, byla to velká radost a zadostiučinění z úspěšného završení tohoto rok trvajícího projektu. Věřím, že si všech 45 exemplářů, které jsou v této limitované edici vyraženy, brzo najde své místo ve sbírkách šťastných sběratelů.
Děkujeme za rozhovor a přejeme mnoho dalších úspěšných projektů vám i celému vašemu týmu.